Analytical study of software and technical means for inclusive education

Author(s) Collection number Pages Download abstract Download full text
Шепіта Ю. В., Tupychak L. L., Шепіта П. І., Сивак А. М., Богоніс О. О. № 1 (68) 83-93 Image Image

Впровадження цифрових методик, зокрема використання комп’ютерів, сприяє створенню різнопрофільних корекційних та навчальних програм. Це дозволяє виходити за межі традиційних методів навчання, мотивувати учнів і використовувати нові підходи для студентів з особливими освітніми потребами.

Синергетичне поєднання педагогічних практик та інноваційних технічних засобів відкриває нові можливості для розвитку сприйняття, концентрації та дрібної моторики студентів, а також вивчення основ комп’ютерної грамотності. Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) і інтерактивні мультимедіа змінюють динаміку освітнього процесу, розширюючи доступ до ресурсів і сприяючи незалежності від фізичного розташування.

Перехід до процесно-орієнтованого підходу, який розглядає навчання як динамічний процес, забезпечує включення індивідуальних потреб кожного студента. Використання ІКТ сприяє ефективному інклюзивному навчанню, дозволяючи студентам з обмеженими можливостями активно брати участь в освітньому про­цесі.

ІКТ діють як компенсаторні, комунікаційні та дидактичні засоби, що полегшують доступ до навчальних ресурсів, створюють альтернативні форми зв’язку і розширюють педагогічні стратегії. Асистивні технології та адаптивне програмне забезпечення сприяють індивідуалізації навчання, роблячи його доступним для всіх студентів. Однак, інтеграція ІКТ у інклюзивну освіту стикається з викликами, що потребують вирішення для забезпечення успішної реалізації інклюзивних підходів.

Використання ІКТ у вищій освіті підвищує ефективність та доступність інклюзивного навчання, створюючи умови для повноцінного включення студентів із різними потребами в освітній процес..

Ключові слова: ІКТ, інклюзивна освіта, інформаційні технології, ЗВО, методологія навчання, особливі освітні потреби.

doi: 10.32403/1998-6912-2024-1-68-83-93


  • 1. Sakajlyuk, I. N. (2017). Rozrobka servisu dlia interaktyvnoho vyvchennia anhliiskoi movy: Nauchnyj vzgljiad v budushhee, 05-01, 22–25. Doi: https://doi.org/10.30888/2415-7538. 2017-05-01-050 (in Ukrainian).
  • 2. Vdovenko, V., Matskevich, Yu., & Nikolaienko, Ya. (2023). Suchasni tekhnolohii inkliuzyvnoho navchannia v ZZSO Ukrainy: Visnyk nauky ta osvity, 8 (14). Doi: https://doi.org/ 10.52058/2786-6165-2023-8(14)-461-470 (in Ukrainian).
  • 3. Chupakhina, S. (2017). Suchasni pidkhody u pidhotovtsi maibutnikh pedahohiv do inkliu­zyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: Osvitnii prostir Ukrainy, 11, 114–122. Doi: https://doi.org/10.15330/esu.11.114-122 (in Ukrainian).
  • 4. Chupakhina, S. (2019). Teoretychni zasady IT-pidtrymky inkliuzyvnoho navchannia molodshykh shkoliariv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: Osvitnii prostir Ukrainy, 16, 214–226. Doi: https://doi.org/10.15330/esu.16.214-226 (in Ukrainian).
  • 5. Drozd, L., Pshenychna, N., & Liaska, O. (2022). Inkliuzyvna osvita: realii sohodennia ta perspektyvy rozvytku: Perspektyvy ta innovatsii nauky, 2 (7). Doi: https://doi.org/10.52058/ 2786-4952-2022-2(7)-853-863 (in Ukrainian).
  • 6. Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy. Kyiv : Sammyt-kn (in Ukrainian).
  • 7. Pro orhanizatsiiu inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh pozashkilnoi osvity : Postanova Kab. Ministriv Ukrainy vid 21.08.2019 r. № 779 : stanom na 28 lyp. 2021 r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-p#Text (in Ukrainian).
  • 8. Obukhivska, A. H., Illiashenko, T. D., & Yakymchuk, H. V. (2021). Problemy zaprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v Ukraini. Pedagogy and psychology in the modern world: the art of teaching and learning. Doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-041-4-26 (in Ukrainian).
  • 9. Kravets, N. P. (2018). Vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v zarubizhnykh krainakh: Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 2, 139–146 (in Ukrainian).
  • 10. Drozhyk, L., & Shcherbak, I. (2021). Orhanizatsiia inkliuzyvnoho navchannia ditei z osob­lyvymy osvitnimy potrebamy: Molod i rynok, 1/187. Doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.228340 (in Ukrainian).
  • 11. Polhun, K. V. (2014). Problemy inkliuzyvnoho navchannia u vyshchii shkoli. [b. v.]. Doi: https://doi.org/10.31812/0564/2055 (in Ukrainian).
  • 12. Buiniak, M. H. (2021). Psykholohichni aspekty partnerskoi vzaiemodii sub’iektiv inkliuzyv­noho navchannia. Pedagogy and psychology in the modern world: the art of teaching and learning. Doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-041-4-21. (in Ukrainian).
  • 13. Osmiatchenko, V. ta in. (2023). Osoblyvosti vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii v osvitnii protses: Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, 7 (13). Doi: https://doi.org/10.52058/ 2786-6300-2023-7(13)-60-74 (in Ukrainian).
  • 14. Aleksov, S. V., & Didyk, A. V. (2023). Zaluchennia tekhnolohii dopovnenoi realnosti v osvitnii protses: Transformatsiina ekonomika, 1 (01), 5–9. Doi: https://doi.org/10.32782/2786-8141/ 2023-1-1 (in Ukrainian).
  • 15. Hevko, I. V. (2020). Zastosuvannia komp’iuternykh tekhnolohii v osvitnii protses pidhotovky v zakladakh vyshchoi osvity: Naukovi zapysky, 142, 51–59. Doi: https://doi.org/10.31392/nz-npu-142.2019.06 (in Ukrainian).
  • 16. Babchuk, Yu. Y. (2022). Vplyv informatsiinykh tekhnolohii na protses navchannia studentiv: Mizhkulturna komunikatsiia v konteksti hlobalizatsiinoho dialohu: stratehii rozvytku. Ch 3. Doi: https://doi.org/10.36059/978-966-397-281-7-4 (in Ukrainian).
  • 17. Buriak, V. K. (2011). Metod proektiv ta formuvannia kliuchovykh kompetentsii: Educational Dimension, 31, 3–12. Doi: https://doi.org/10.31812/educdim.4639 (in Ukrainian).
  • 18. Osmanova, A. M., & Herasymenko, Yu. S. (2022). Formuvannia navychok samovyznachennia u zdobuvachiv vyshchoi osvity inkliuzyvnykh hrup. Psykholohiia svidomosti: teoriia i prak­ty­ka naukovykh doslidzhen. Doi: https://doi.org/10.36059/978-966-397-286-2-20 (in Ukrainian).
  • 19. Masliuk K., Koval V., & Grygorenko T. (2020). The levels of formation of ukrainian university students personal self-determination in higher education: Humanities & Social Sciences Reviews, 8, 3, 489–497. Doi: https://doi.org/10.18510/hssr.2020.8353 (in English).
  • 20. Education C. f. S. o. I. Ten reasons for inclusion. Bristol : CSIE, 2001 (in English).
  • 21. Pandey, N. (2020). Inclusive Education: Technolearn An International Journal of Educational Technology, 10, 2. Doi: https://doi.org/10.30954/2231-4105.02.2020.8 (in English).