Criteria for accessibility of publications for readers with visual impairments: a review

Author(s) Collection number Pages Download abstract Download full text
Зацерковний Р. Г., Maik V. Z. № 2 (65) 32-41 Image Image

Люди з порушеннями зору є одними з основних користувачів адаптованих друкованих видань, і задоволення їхніх потреб є важливим в процесі адаптації видання для якомога ширшого кола читачів. Порушеннями зору є будь-які зни­ження здатності людини бачити, які є достатньо значними, щоб завадити їй в повсякденному життю або під час роботи; такі симптоми не можуть бути виправлені за допомогою окулярів, контактних лінз або простих хірургічних операцій. Порушення зору можуть бути спричинені широким спектром захворювань, а також старінням. Існує чимало симптомів, які суттєво впливають на здатність читача сприймати друковане видання – найпоширенішими з них є втрата гостроти зору, колірна сліпота (або дальтонізм) і обмежене поле зору.

Звичайні друковані видання часто не враховують читачів із порушеннями зору в процесі дизайну, і тому їх необхідно певним чином адаптувати, перш ніж можна вважати доступними для всіх категорій читачів. На сьогодні розроблено низку вимог та рекомендацій для адаптування доступних видань – вони регламентують розмір тексту, стиль шрифту, таблиць, ілюстрацій, якість паперу, що використовується для друку тощо.

У цій роботі ми розглядаємо поняття «порушення зору» та низку видів порушень зору, що впливають на читабельність друкованих видань; при цьому надаючи ілюстровані приклади web-сторінки очима читачів з різними порушеннями зору. Ми аналізуємо низку рекомендацій щодо адаптації друкованих видань і детально описуємо вимоги та рекомендації з різних джерел, в тому числі видавництв та спілок для людей з порушеннями зору. Зрештою, ми обґрунтовуємо необхідність розробки власного набору стандартів для адаптованих друкованих видань; в тому числі математичну модель, яка враховуватиме пріоритети для кожного критерію доступності видання, а також забезпечуватиме автоматичне оцінювання рівня читабельності адаптованого видання.

Ключові слова: порушення зору, доступні видання, гострота зору, поле зору, вимоги для видань.

doi: 10.32403/1998-6912-2022-2-65-32-41


  • 1. American Council of the Blind. (2022). Best Practices for Large Print Documents. Retrieved from https://www.acb.org/content/large-print-guidelines (in English).
  • 2. European Blind Union. (2016). EBU Clear Print Guidelines. Retrieved from https://www.euroblind.org/sites/default/files/media/ebu-media/Guidelines-for-producing-clear-print.pdf (in English).
  • 3. Gibson, B. (2007). Enabling an accessible web 2.0. In: Proceedings of the 2007 international cross-disciplinary conference on Web accessibility (W4A). Banff, Canada, ACM Press, 1–6 (in English).
  • 4. Kearney-Volpe, C., & Hurst, A. (2021). Accessible Web Development: Opportunities to Improve the Education and Practice of web Development with a Screen Reader. ACM Transactions on Accessible Computing, 14 (2), 1–32 (in English).
  • 5. Kouroupetroglou, G. et al. (2010). Deriving Accessible Science Books for the Blind Students of Physics. In: 7th International Conference of the Balkan Physical Union, Alexandroupolis (Greece), 1308–1313 (in English).
  • 6. Kurt, S. (2019). Moving toward a universally accessible web: Web accessibility and education. Assistive Technology, 31 (4), 199–208. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10400435.2017.1414086 (in English).
  • 7. Laitano, M. I. (2017). Developing a Participatory Approach to Accessible Design. International Journal of Sociotechnology and Knowledge Development, 9 (4), 1–11 (in English).
  • 8. Syniova, Ie. P. et. al. (2014). Methodical recommendations for the preparation and print of study guides and textbooks for children with vision impairment. National Pedagogical Dra­gomanov University, Institute of Innovative Technologies and Content of Education (in Eng­lish).