Стаття присвячена глибокому аналізу сучасного стану використання інтерактивних технологій навчання для осіб з особливими освітніми потребами у сфері інклюзивної освіти. Розглянуто три ключові аспекти: науково-теоретичні підходи до залучення осіб з обмеженими можливостями здоров’я, використання інформаційно-комунікаційних систем у інклюзивному навчанні та законодавчі і нормативно-правові засади в системі інклюзії. Проведений аналіз концептуальних підходів до інклюзивної освіти виявив різноманіття теоретичних основ та стратегій, спрямованих на створення відкритого та доступного навчального середовища.
Аналіз використання інформаційних систем у інклюзивному навчанні виявив значний потенціал цих технологій для підтримки осіб з особливими освітніми потребами. Встановлено, що впровадження сучасних інформаційних систем може сприяти індивідуалізації навчання, моніторингу прогресу, полегшенню доступу до освітніх ресурсів та освітній інтеграції кожного здобувача для розкриття його потенціалу у студентському середовищі.
Подальший аналіз законодавчих та нормативно-правових засад інклюзивного навчання підкреслює важливість правового регулювання в цій сфері. Нормативні акти визначають права та обов›язки учасників освітнього процесу, створюючи основу для безбар’єрного доступу до освіти. Результати досліджень обґрунтовують основу для подальших досліджень, акцентуючи на важливості концептуального, технологічного та правового аспектів інклюзивної стратегії. Робота визначає напрямки для майбутніх досліджень та розвитку інклюзивної освіти, враховуючи сучасні підходи та технології..
Ключові слова: інклюзивна освіта, інтерактивні технології, особливі освітні потреби, інформаційно-комунікаційні системи, концептуальні підходи, законодавчі засади, нормативно-правові аспекти, студентське середовище, індивідуалізація навчання.
doi: 10.32403/1998-6912-2023-2-67-174-186
- 1. Proekt Kontseptsii rozvytku osvity na period 2015-2025 rokiv. Retrieved from www.mon.gov.ua (in Ukrainian).
- 2. Proekt Zakonu Ukrainy vid 28.02.2022 № 7039-1. Retrieved from https://ips.ligazakon.net/document/JI07158A?an=2 (in Ukrainian).
- 3. Topolia, L. Interaktyvne navchannia u vyshchii shkoli z vykorystanniam komp’iuternykh tekhnolohii. Retrieved from www.nbuv.gov.ua/Portal/Soc_Gum/.../040_044_30_2018.pdf (in Ukrainian).
- 4. Natsionalna stratehiia iz stvorennia bezbar’iernoho prostoru v Ukraini na period do 2030 roku, skhvalenoi rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14 kvitnia 2021 r. № 366: Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2021, 36, 2154 (in Ukrainian).
- 5. Pro zatverdzhnnia kontseptsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya (in Ukrainian).
- 6. Vyshnevska, K. (2019). Imitatsiino-rolove navchannia yak protses pidvyshchennia komunikatyvnoi kultury studentiv ZVO: Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly, 11. Kryvyi Rih : KDPU, 211–216 (in Ukrainian).
- 7. Yelnykova, O. (2021). Interaktyvni metody navchannia, yikh mistse u klasyfikatsii pedahohichnykh innovatsii: Imidzh suchasnoho pedahoha, 3−4 (14−15), 71−74 (in Ukrainian).
- 8. Pobirchenko, N., & Kobernyk, H. (2022). Interaktyvne navchannia v systemi novykh osvitnikh tekhnolohii: Pochatkova shkola, 10, 8–10 (in Ukrainian).
- 9. Voitso, I. (2020). Osobystist vykladacha ta yoho profesiina diialnist u vyshchii shkoli: Humanities science current issues, 2, 34, 187–193. Doi: https://doi.org/10.24919/2308-4863/34-2-28 (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 10. Zakony Ukrainy. tax.gov.ua. Retrieved from https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/ (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 11. Konstytutsiia Ukrainy. Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254k/96-vr#Text (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 12. Uchasnyky proektiv Vikimedia. Ukraina v OON – Vikipediia. Vikipediia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Ukraina_v_OON (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 13. Pro mizhnarodni dohovory Ukrainy. Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1906-15#Text (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 14. Statut Orhanizatsii Ob’iednanykh Natsii. unic.un.org. Retrieved from https://unic.un.org/aroundworld/unics/common/documents/publications/uncharter/UN%20Charter_Ukrainian.pdf (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 15. Konventsiia z podolannia dyskryminatsii v osviti. Ofitsiinyi vebportal parlamentu Ukrainy. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_174#Text (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 16. CORE – Aggregating the world’s open access research papers. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/159118815.pdf (data zvernennia: 14.08.2023) (in Ukrainian).
- 17. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy - inkliuzyvne navchannia. Holovna | Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivne-navchannya (data zvernennia: 18.08.2023) (in Ukrainian).
- 18. Tekhnolohiia interaktyvnoho navchannia – Spetsializovana shkola I-III stupeniv №24 im. O. Bilasha z pohlyblenym vyvchenniam inozemnykh mov Shevchenkivskoho raionu m. Kyieva. Spetsializovana shkola I-III stupeniv № 24 im. O. Bilasha z pohlyblenym vyvchenniam inozemnykh mov Shevchenkivskoho raionu m. Kyieva. Retrieved from https://school24.kiev.ua/tekhnolohiia-interaktyvnoho-navchannia (in Ukrainian).
- 19. Heta, A. V., Zaika, V. M., & Kovalenko, V. V. ta in. (2018). Suchasni zasoby IKT pidtrymky inkliuzyvnoho navchannia / za zah. red. Yu. H. Nosenko. Poltava : PUET (in Ukrainian).
- 20. Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia novoi ukrainskoi shkoly: 2021 (Podolannia vyklykiv u period karantynu, sprychynenoho COVID-19) : zb. materialiv vseukr.nauk.-prakt. seminaru (Kyiv, 2 bereznia 2021 r.) / za zah.red. O. V. Ovcharuk. Kyiv : Instytut informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy, 2021 (in Ukrainian).