Author(s) | Collection number | Pages | Download abstract | Download full text |
---|---|---|---|---|
Пукач А. І., Теслюк В. М. | № 1 (70) | 155-163 |
![]() |
![]() |
У статті представлено комплексний аналіз ролі цифрових технологій в освіті як інструменту забезпечення екологічної безпеки. Акцент зроблено на інноваційних цифрових методах і засобах, які сприяють підвищенню екологічної обізнаності та впровадженню практик сталого розвитку. У дослідженні висвітлено основні цифрові технології, які наразі застосовуються в екологічній освіті, зокрема віртуальні лабораторії, інтерактивні AR/VR симуляції, мобільні додатки та гейміфіковані освітні платформи. Особливу увагу приділено порівняльній оцінці рівнів цифровізації у закладах загальної середньої освіти та закладах вищої освіти, що виявило значний розрив в інтеграції екологічної тематики між цими освітніми рівнями. Крім того, у роботі окреслено основні ризики, пов’язані з цифровізацією освіти, зокрема цифрову нерівність, недостатню цифрову компетентність педагогів та потенційну шкоду для довкілля, спричинену виробництвом і утилізацією цифрових пристроїв. На основі проведеного аналізу запропоновано практичні рекомендації для ефективного впровадження цифрових технологій в освітні процеси, включаючи розробку спеціалізованих інтерактивних курсів, постійне підвищення кваліфікації педагогів, створення єдиних цифрових освітніх платформ та заохочення до участі в практичних екологічних проєктах. Отримані результати підкреслюють необхідність системної й збалансованої інтеграції цифрових рішень у програми екологічної освіти з метою не лише розвитку екологічної свідомості здобувачів освіти, а й вирішення глобальних екологічних проблем шляхом відповідальної поведінки. Окрім цього, у статті наголошено на потребі формування інклюзивної освітньої політики, яка б забезпечила рівний доступ до екологічної освіти в умовах цифрової трансформації, сприяючи довгостроковій екологічній стійкості та усвідомленості.
Ключові слова: цифрові технології, екологічна освіта, екологічна безпека, цифровізація освіти, сталий розвиток, цифрова нерівність, віртуальна реальність, цифрові компетентності.
doi: 10.32403/1998-6912-2025-1-70-148-154