Mathematical model of software complexes' subject support environment

Author(s) Collection number Pages Download abstract Download full text
Пукач А. І., Теслюк В. М. № 1 (70) 155-163 Image Image

У статті представлено комплексний аналіз ролі цифрових технологій в освіті як інструменту забезпечення екологічної безпеки. Акцент зроблено на інноваційних цифрових методах і засобах, які сприяють підвищенню екологічної обізнаності та впровадженню практик сталого розвитку. У дослідженні висвітлено основні цифрові технології, які наразі застосовуються в екологічній освіті, зокрема віртуальні лабораторії, інтерактивні AR/VR симуляції, мобільні додатки та гей­міфіковані освітні платформи. Особливу увагу приділено порівняльній оцінці рівнів цифровізації у закладах загальної середньої освіти та закладах вищої освіти, що виявило значний розрив в інтеграції екологічної тематики між цими освітніми рівнями. Крім того, у роботі окреслено основні ризики, пов’язані з цифровізацією освіти, зокрема цифрову нерівність, недостатню цифрову компетентність педагогів та потенційну шкоду для довкілля, спричинену виробництвом і утилізацією цифрових пристроїв. На основі проведеного аналізу запропоновано прак­тичні рекомендації для ефективного впровадження цифрових технологій в освітні процеси, включаючи роз­робку спеціалізованих інтерактивних курсів, постійне підвищення кваліфікації педагогів, створення єдиних цифрових освітніх платформ та заохочення до участі в практичних екологічних проєктах. Отримані результати підкреслюють необхідність системної й збалансованої інтеграції цифрових рішень у програми екологічної освіти з метою не лише розвитку екологічної свідомості здобувачів освіти, а й вирішення глобальних екологічних проблем шляхом відповідальної поведінки. Окрім цього, у статті наголошено на потребі формування інклюзивної освітньої політики, яка б забезпечила рівний доступ до екологічної освіти в умовах цифрової трансформації, сприяючи довгостроковій екологічній стійкості та усвідомленості.

Ключові слова: цифрові технології, екологічна освіта, екологічна безпека, цифровізація освіти, сталий розвиток, цифрова нерівність, віртуальна реальність, цифрові компетентності.

doi: 10.32403/1998-6912-2025-1-70-148-154


  • 1. Горобей М. С. Актуальні питання впровадження сучасних діджитал-інструментів у реалізації екологічної освіти та природоохоронної діяльності в Україні та країнах ЄС / М. С. Горобей // Екологічні науки : науково-практичний журнал. – 2021. – № 5(38). – С. 15–18. – ISSN 2306-9716 (Print), ISSN 2664-6110 (Online).
  • 2. Brečka P., Valentová M., Tureková I. Digital technologies in environmental education // TEM Journal. – Beograd : UIKTEN, 2022. – С. 726–730.
  • 3. Hajj-Hassan M., Chaker R., Cederqvist A.-M. Environmental Education: A Systematic Review on the Use of Digital Tools for Fostering Sustainability Awareness // Sustainability. – Basel : MDPI, 2024. – Vol. 16, No. 9. – Article No. 3733.
  • 4. Startling digital divides in distance learning emerge // UNESCO. Building Peace through Education, Science and Culture. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.unesco.org/en/articles/startling-digital-divides-distance-learning-emerge.
  • 5. Skvortsova S., Britskan T., Symonenko T., Niedialkova K. Degree of readiness of teachers in Ukraine to use ICT in their professional activities: 2019‒2022 // E-learning & Artificial Intelligence. E-learning. – Katowice–Cieszyn : University of Silesia, 2023. – С. 223–237.